top of page

Poppe // nyMusikk

Sun 14 Jun

|

Ridehuset, Oslo

Cikada i møte med ny musikk av den prisvinnende tyske komponisten!

Poppe // nyMusikk
Poppe // nyMusikk

Time & Location

14 Jun 2026, 19:00 – 20:00

Ridehuset, Oslo, Oslo, Norway

About the Event

PROGRAMM:


Enno Poppe: Laub (2022–24) 40‘ – for syv musikere (norsk premiere)


Bestillt av ensemble recherche, Cikada, Ensemble Contrechamps og ACHTBRÜCKEN GmbH

Med vennlig støtte fra Norsk Kulturfond.


Konserten produsert av nyMusikk og Cikada.


Billetter: følg med på https://nymusikk.no



OM VERKET:


«Jeg er generelt besatt av variasjoner. » sier Enno Poppe. Den prisvinnende kunstneren regnes blant de viktigste komponistene og dirigentene for samtidsmusikk i Tyskland idag. Han har bodd og arbeidet i Berlin siden 1990 der han blant annet har vært medlem og dirigent for ensemble mosaik.

 

Som dirigent opptrer Enno Poppe jevnlig med Klangforum Wien, Ensemble Musikfabrik og Ensemble Resonanz, samt med internasjonale orkestre. Enno Poppe har undervist komposisjon ved Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin, under Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik og ved Impuls Akademie (Graz).

 

Han har skrevet bestillingsverk for ensembler over hele Europa og utover, blant annet fra orkestre som Helsinki Philharmonic Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra og WDR Sinfonieorchester, samt fra festivaler som Donaueschinger Musiktage, Salzburger Festspiele, musica viva (München), Ultraschall Berlin, MaerzMusik (Berlin), Eclat (Stuttgart) og Wittener Tage für Neue Kammermusik.

 

Enno Poppes musikk har blant annet blitt spillt av kvartetter som Arditti Quartet og Kairos Quartet, av dirigenter som Pierre Boulez, Susanna Mälkki, Emilio Pomárico og Peter Rundel, samt av orkestre som SWR Sinfonieorchester, BBC Scottish Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, hr-Sinfonieorchester Frankfurt og Junge Deutsche Philharmonie. Blant ensemblene som jevnlig fremfører hans musikk, finner vi Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Ensemble Resonanz, Klangforum Wien, ensemble mosaik, Ensemble Contrechamps, Ensemble Musikfabrik, Ensemble 2e2m, SWR Vokalensemble og Neue Vocalsolisten Stuttgart.

 

Laub er en en kobestilling av ensemble recherche, Cikada, Ensemble Contrechamps og ACHTBRÜCKEN festivalen i Köln.

 

For Poppe skiller dette verket seg fra tidligere komposisjoner han har skrevet, som vanligvis preges av en tydelig forhåndsbestemt struktur. I motsetning til dette har det Laub utviklet seg i stor grad med utgangspunkt i detaljene, mener Poppe. Hver enkelt detalj i verket er vesentlig; med over 800 takter og et gjennomsnitt på seks til ti detaljer per takt, utgjør dette nærmere 8.000 individuelle elementer. Poppe opplever et hver detalj har en distinkt karakter og egenart, er noe levende i komposisjonens helhet.

 

 Samtidig er verket bygget på komponistens interesse for variasjoner. «I Laub er hver takt en variasjon av den foregående takten. Slik oppstår en slags ‘stille post’, der musikken forandrer seg fullstendig, uten at man kan si akkurat hvor denne forandringen har skjedd», sier komponisten.

 

«Hver eneste celle kan belyses og undersøkes. Er vi under et mikroskop eller i en drøm? Hvordan skjer det at man er lys våken og konsentrert, og samtidig mister følelsen av tid, tonesystem og alle andre ordnende krefter? Hvis jeg allerede visste hva som kommer til å skje i et nytt stykke, ville jeg ikke trengt å skrive det. Det er klart at jeg begynner med svært lite, fragmenter av en melodi, ørsmå elementer som ligner hverandre. Fra disse kimcellene oppstår et tett nettverk av relasjoner, en jungel, en drøm. Stykket befinner seg alltid på grensen mellom orden og uorden. Det synger, det venter.

Mitt behov er å prøve noe nytt i hvert stykke. Etter noen stort besatte verk, som til dels er svært høye og massive (Prozession, Körper), skrev jeg først en rekke miniatyrer for å slippe unna idéen om storform og fokusere på øyeblikket (Augen, Blumen). Tidligere kammermusikkverk (Trauben, Fleisch) er særlig ville og intense, for å gi små besetninger en spesiell energi. Det nye kammermusikkstykket er derimot sart og ekspansivt. Besetningen er klassisk, uten elektronikk eller spesielle instrumenter. Det varer i 40 minutter, og en eller annen gang tar det bare slutt. » (Enno Poppe, ricordi.com)




picture: © Ricordi/Harald Hoffmann

Share This Event

bottom of page