Fri, Feb 28 | Nordic Black Theatre & Cafeteatret

Fivefingers

Stille og vakkert, vill og bråkete ukrainsk avantgarde, fransk litteratur alle føler de burde ha lest og virtuose danske skyggespill:
Registration is Closed

Time & Location

Feb 28, 2020, 7:00 PM
Nordic Black Theatre & Cafeteatret, Hollendergata 8, 0190 Oslo, Norway

About the Event

Stille og vakkert, vill og bråkete ukrainsk avantgarde, fransk litteratur alle føler de burde ha lest og virtuose danske skyggespill:  

I denne konserten kombineres Jan Martin Smørdals nye trio fivefingers med ukrainsk avantgarde – IN A WHISPER…, LISTENING…, av Volodymyr Runchak – og de kjente internasjonale klassikerne Ne pas oublier coq rouge dans jour craquelé av Gérard Pesson og Phantasmagoria av Bent Sørensen.

Cikada Pianotrio presenterer nå programmet i Oslo, før de pakker kofferten og for første gang reiser på turné til Ukraina for å spille det der.

Jan Martin Smørdal fivefingers (2020) UP

fivefingers har fem deler, alle med sammenflettede motiver og lyder – de er lignende, men ikke like. En samling av handlinger og bilder, av bevegelser og stilleben.

Begrenset til bare noen enkle bevegelser, har jeg forsøkt å skape et verk uten tydelige kanter – som om det var plastisk. 

Volodymyr Runchak IN A WHISPER…, LISTENING…, (2019) UP

Den ukrainske avantgarde-komponisten Volodymyr Runchak har skrevet et stykke til Cikada Pianotrio. Stykket urfremføres i Oslo før det tas med på turné til komponistens hjemland.

Gerard Pesson Ne pas oublier coq rouge dans jour craquelé (moments Proust) (2010)

Ne pas oublier coq rouge dans jour craquelé (moments Proust) (Glem ikke rød hane i krakelert dag) består av en rekke musikalske øyeblikk inspirert av Marcel Prousts skissebøker. 

Verket er en hyllest til Vinteuil, en fiktiv komponist som figurerer i På sporet av den tapte tid, i tillegg til å være en meditasjon over andre mysterier hos Proust. Frasen som utgjør verkets tittel er et slags memento Proust hadde skrevet bakpå side 45 i bind nr. 4 (1914-1917), og er knyttet til både et maleri av Bruegel og den glødende septetten som utgjør Vinteuils siste opus.

Bent Sørensen Phantasmagoria (2007)

Min Pianotrio, Phantasmagoria er i fem satser. 

Det hele startet med den femte satsen, som opprinnelig var et lite stykke for cello og piano. Etter å ha gjenkomponert dette lille stykket for pianotrio, jobbet jeg meg bakover – jeg komponerte fjerde sats – tredje sats – og til slutt kom jeg til begynnelsen av stykket.

Det starter med fiolin – solo – sterkt dempet, men aggressivt, og så kommer cello og piano inn som skygger av fiolinen. Første sats ender i en mørke skygge av en arie fra min opera Under the Sky.

Alle de fem satsene er fulle av skygger av alle slag. Skygger av fragmenter og spor av bevegelser dukker opp i andre bevegelser. Musikk, stemmer, instrumenter dukker frem fra hverandre som et spill av skygger. «Skyggespill» var den første tittelen jeg tenkte på, men et skyggespill kan være mer fysisk – skyggen kan komme til live – i live bak skyggene. 

Phantasmagoria er et skyggelagt spill i mørket, der konturene av personer og musikk, stemmer og instrumenter skaper spenning bak hverandre.

Phantasmagoria ble bestilt av Franz Schubert Society Denmark, og dedisert til Trio con Brio Copenhagen.

Sentralen, Postboks 183 Sentrum, 0102 Oslo

  • Facebook Clean
  • Instagram Clean
  • Spotify
  • YouTube Clean